På Østergaard er vi bevidste om at skabe positive historier i samarbejde med de unge
De unge vi møder er ofte kørt fast i negative historier om sig selv – og det negative selvbillede låser dem fast og forhindrer dem i at komme videre i livet.
Derfor er det vigtigt at ”forstyrre” den unge – i den forstand, at det er nødvendigt at bryde de negative fortællinger ned, for at kunne skabe nye mere positive livshistorier.
Gennem fælles oplevelser skabes der et fundament for udvikling af nye historier om den enkelte unge – og dermed også et grundlag for fremadrettet at tillægge historien positive egenskaber, så den enkelte unge kan anerkendes både ud fra egen handling og som en del af fællesskabet.
De unge har livet igennem brug for at få feedback for her igennem at få de historier, de danner om sig selv, bekræftet eller afkræftet af personer, de oplever som vigtige og betydningsfulde.
På Østergaard arbejder vi ud fra en viden om, at udvikling tager tid, og at udviklingen fremmes af en anerkendende tilgang til den unge
De unge vi har på Østergaard kan ofte karakteriseres ved at være marginaliseret gennem en problemskabende eller afvigende adfærd, der har gjort at de er blevet fravalgt i både skole, hjem eller andre sociale sammenhænge.
Udvikling kræver, at der skabes gode relationer og at tillid og tryghed til disse er til stede. Det tager tid at skabe gode relationer, og det kræver at personalet, som den professionelle, kan bære processen.
Vi skal kunne rumme at udvikling sker med små skridt velvidende om, at selv en lille ændring kan have stor betydning for helheden. Vi skal kunne se helheden i delen og delen ud fra helheden – vi skal have overblikket og troen på, at de små skridt er udvikling hen imod et større mål, men omvendt også kunne se perspektivet til de større mål i de små skridt.